Кінець 2021 року і початок 2022-го видалися на диво активними з ініціювання різних згубних законодавчих ініціатив з боку уряду. Не став винятком і законопроєкт №7038 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобуток природного газу». Цей документ передбачає масштабне підвищення ставок рентної плати за видобуток природного газу та водночас ставить під загрозу реалізацію стратегічного плану з забезпечення України власним газом до 2030 року.

«Так звана екстра-маржа, про яку говорить ініціатор законопроєкту, має бути спрямована на розвиток приватного газовидобутку в країні. Адже видобувним компаніям треба діяти стратегічно та здійснювати значні інвестиції у нарощування ресурсної бази та обсягів видобутку, інакше ми ніколи не досягнемо енергонезалежності країни. Нині цінова ситуація цьому сприяє. Вона дозволила приватним видобувним компаніям відновити свої інвестиційні програми після кризового для галузі 2020 року, і вже у 2021 році наростити видобуток до рекордних 5 млрд куб. м, а це понад 25% від загального видобутку газу в країні. Але через такі згубні ініціативи з боку уряду, як законопроєкт №7038, усі ці здобутки можуть фактично зійти нанівець, оскільки ми змушені будемо повернутися до згортання інвестиційних програм та скорочення видобутку. За попередніми підрахунками, за підвищення ренти, яке передбачено законопроєктом №7038, вже у 2022 році УНБ змушена буде скоротити програму розвитку та розробки мінімум на мільярд гривень. Такі ініціативи, безумовно, знищать приватний газовидобуток в Україні та призведуть до її повної імпортозалежності»,

Михайло Бакуненко, Голова Правління ПрАТ «ВК «Укрнафтобуріння».

Законодавство, що раптово і радикально змінюється, згубно позначиться не лише на нафтогазовій галузі, а й на інвестиційній привабливості України у цілому, закріпивши в очах інвесторів імідж України як країни з вкрай ризикованими і турбулентними умовами ведення бізнесу.

У 2020 році, коли ціни на газ були рекордно низькими (у травні-червні ціна газу була меншою за 2 тис. грн за 1 тис. м3), заклик приватних газовидобувних компаній про державну підтримку сектора та зниження рентних ставок ніхто не підтримав. Тоді компанії змушені були згортати програми капітальних інвестицій – припиняли буріння, скасовували проєкти з розвідки, урізали операційні витрати, скорочували персонал, але все ж сумлінно виконували свої зобов'язання і своєчасно виплачували ренту. 2021 рік став роком відновлення для галузі – були поновлені важливі проєкти для підтримання та нарощування видобутку, що є важливою передумовою для досягнення країною енергонезалежності.

Видобуток нафти та газу – це ризиковий та капіталомісткий бізнес, що потребує постійних інвестицій у розвідку та розробку родовищ, буріння нових свердловин, реконструкцію та модернізацію інфраструктури. Поточні ініціативи держави, що значно підвищують податкове навантаження на видобувні компанії, суттєво вдарять по виробниках та змусять їх скоротити капітальні витрати. Це неминуче призведе до скорочення ресурсної бази, обсягів видобутку та поступово зведе нанівець приватний видобуток газу в країні. За такого підходу не йдеться про досягнення енергонезалежності нашої країни, а навпаки – її повну імпортозалежність та погіршення інвестиційного іміджу.

Зазначимо, що у 2021 році компанія «Укрнафтобуріння» повністю виконала усі передбачені законодавством фінансові зобов’язання перед державою. Сума рентної плати за користування надрами для видобутку нафти, природного газу та газового конденсату становила близько 2 млрд грн. Зокрема, 97,5 млн грн було направлено до місцевих бюджетів.